Pandangan Hukum Islam terhadap Epistemologi Zihar dalam Keluarga
DOI:
https://doi.org/10.51278/bce.v4i1.1092Keywords:
Islamic Law, Epistemology of Zihar, FamilyAbstract
The purpose of this paper is to find out the epistemology of zihar in the family is a phenomenon that needs to be understood in the context of Islamic law. Zihar is an Islamic legal term that refers to the statement or action of a husband who considers his wife as a mahram (a relationship that prohibits marriage) for him. In the view of Islamic law, zihar is considered incompatible with the principles of justice, equality and respect that are the cornerstones of husband-wife relationships in Islam. In this journal, the author presents an Islamic legal understanding of zihar and its impact on family relationships. The author also analyzes the Islamic values that underlie husband-wife relationships, including love, compassion, mutual understanding and respect. In the context of Islamic legal views, zihar is considered an act that violates the principles of justice and equality in conjugal relationships. Islam emphasizes the importance of good communication, deliberation, mediation, and fair problem solving in the family. Zihar has no valid legal basis in Islam, and the author emphasizes the need to avoid demeaning and unfair attitudes towards life partners.
Keywords: Islamic Law, Epistemology of Zihar, Family
References
Andriyani, F. (2022). WOMEN’S ASPIRATIONS IN QS AL-MUJADILAH [58] VERSE 1: MOHAMMED ARKOUN’S CRITICAL LINGUISTIC REVIEW. Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alqur’an Dan Tafsir, 7(2), 326–338.
Fadholi, A. (2020). Asas Penetapan Dan Karakteristik Hukum Islam Serta Eksistensinya Di Indonesia. Edulaw: Journal of Islamic Law and Jurisprudance, 2(1), 24–39.
Gahara, B. (2019). Integrasi Media Powerpoint Dengan Metode Card Sort Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Materi Makna QS Al-Mujadilah (58): 11 Dan QS Ar-Rahman (55): 33 Di Kelas VII. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 69–78.
Gunawan, H. (2018). Karakteristik Hukum Islam. Jurnal Al-Maqasid: Jurnal Ilmu Kesyariahan Dan Keperdataan, 4(2), 105–125.
Hadi, M. M., Muhajirin, M., & Kusnadi, K. (2021). Makna hijrah dalam tafsir fi zhilal al-Qur’an karya sayyid quthb. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 1(2), 161–173.
Harapan, E., Pd, M., Ahmad, S., & MM, D. (2022). Komunikasi antarpribadi: Perilaku insani dalam organisasi pendidikan. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Huda, N. N., & Pajriah, S. (2022). Metode Umum dan Khusus dalam Tafsir Fi Zhilal Al-Qur’an Karya Sayyid Qutub. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 2(1), 69–78.
Janhari, M. N., & Khumaero, S. I. (2023). Konsep Wasathiyyah Menurut Sayyid Quthb dalam Kitab Tafsir Fi Zhilal Al-Qur’an (Analisa Sosiologi Pengetahuan Peter Ludwig Berger). Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu al-Quran Dan Tafsir, 3(1), 33–55.
Malau, T. W. (2024). Dialog Antaragama Dan Kontribusi Tokoh Agama Dalam Penyelesaian Konflik Dan Implementasinya Untuk Memperkuat Toleransi. Jurnal Magistra, 2(1), 1–18.
Munandar, A., & Djuned, M. (2018a). Zihar dalam Tafsir Fi Zhilal al-Qur’an dan Tafsir al-Mishbah. TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, 3(1), 17–29.
Munandar, A., & Djuned, M. (2018b). Zihar dalam Tafsir Fi Zhilal al-Qur’an dan Tafsir al-Mishbah. TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, 3(1), 17–29.
Musyahid, A. (2012). Sejarah Kodifikasi Hukum Islam dan Pengembangan Teori Hukum Modern. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 10(1), 11–22.
Mutakin, A., & Maksum, G. (2019). Karakteristik Hukum Islam Dalam Bidang Ekonomi. Al Ashriyyah, 5(2), 211–228.
Nasir, G. A. (2017). Kekosongan Hukum & Percepatan Perkembangan Masyarakat. JHR (Jurnal Hukum Replik), 5(2), 172–183.
Oktavia, N. D., & Zamzambela, S. (2021). OTORITAS PEREMPUAN DALAM KELUARGA DAN MASYARAKAT (Analisis Pendekatan Feminisme terhadap QS. Al-Mujadilah/58: 1-4). Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 7(2), 111–119.
Quraish, S. M. (2002). Tafsir Al-Mishbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Quran. Jakarta: Lentera Hati, 3.
Shihab, M. Q. (2008). Al-Lubab: Makna, Tujuan, dan Pelajaran dari al-Fatihah dan Juz’Amma. Lentera Hati Group.
Shihab, M. Q. (2012). Al-Lubab: Makna, Tujuan dan Pelajaran dari Surah-surah Al-Quran. Buku 2. Lentera Hati.
Shihab, M. Q. (2020a). Tafsir Al-Lubab JILID 1: Makna, Tujuan & Pelajaran Dari Surah-Surah Al-Quran:(SURAH AL-FÂTIHAH [1]-SURAH HÛD [11]) (Vol. 1). Lentera Hati.
Shihab, M. Q. (2020b). Tafsir Al-Lubab JILID 1: Makna, Tujuan & Pelajaran Dari Surah-Surah Al-Quran:(SURAH AL-FÂTIHAH [1]-SURAH HÛD [11]) (Vol. 1). Lentera Hati.
Sugiono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. digilib.unigres.ac.id.
Suharyat, Y., & Asiah, S. (2022). Metodologi Tafsir Al-Mishbah. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(5).
Waryono, W. (2017). Perempuan Menggugat (Kajian atas QS. al-Mujadilah [58]: 1-6). Musãwa Jurnal Studi Gender Dan Islam, 16(2), 214–225.
.